Monday, August 23, 2010

Tauhu tak habis

Conversations between me and strangers are never smooth or even interactive. I have awkward conversations with people I know, let alone the ones I don't. But on that day, it became more than just awkward. It went into somewhere not many people have seen before. Most people go into this zone in dire need.

That day I went into the personal zone with strangers.

"How old do you think I am?," tanya si kakak menjual rojak secara tiba-tiba sambil memotong bahan-bahan dengan pisau yang kelihatan terlampau tajam untuk hanya memotong tauhu.

"I don't know. Mid 30's?," aku menjawap tanpa memikir apa yang telah dituturkan. Aku terlalu khusyuk melihat pulut panggang yang sedang di buat oleh makcik tua stall sebelah ini.

"What?" si kakak itu bertanya seakan-akan tidak mendengar jawapan yang aku berikan.

"Mid 30's" aku sebut balik hanya atas sebab aku berfikir dia tidak dapat mendengar jawapan aku dalam pasar yang kecoh ini.

"I mean I've seen people in their 50's looking more youthful than you" aku cuba jelaskan sebab aku memilih jawapan itu.

"What?!" tanya kakak itu yang sudah berhenti memotong buat seketika.

Aku melihat mukanya bertambah garang, lalu aku cuba mengelakkan daripada perkara itu masuk ke zon deep shit dan terus berkata "Err... I mean...I like your hair?"

Aku ambil makanan aku dan membayar pada kelajuan cahaya dan beredar dari situ.

Apabila kembalinya dirumah aku dapati rojak aku seperti kurang bahan dari dulu.

"Mungkin sebab ekonomi global teruk" kata aku dalam hati.

No comments: